Avstånd föder längtan.

Den som sa att avstånd föder längtan hade rätt. Jag har längtat efter Tomas, tystnad och min sköna mjuka säng!! ;) Sängarna är alltid stenhårda utomlands.. mamma berättade att de bara är svenskar och amerikaner som kan göra sköna sängar!! Men de är även de som har mest ryggproblem. Så de kanske är bra att ligga på en stenhård madrass?! Man fick dock vända sig konstant för att undvika trycksår ;D

Men jag och mamma har haft en heeeelt underbar vecka i Alanya! Jag blev positivt överraskad och föll för den turkiska staden. Jag hade hört mycket blanade meningar om turkiet innan jag åkte däribland att de mest var sliskiga killar/män, dålig mat och dålig kvalitet på grejer. De blev inte bättre när jag fick veta att en svensktjej blivit våldtagen i just den staden där vi skulle bo... otäckt..och det är nog så att detta förekommer! Det finns alltid bra och dåliga sidor.

Men jag blev som sagt överraskad!! Överallt var det super trevliga människor som var väldigt serviceminded och ville göra gott för andra (så de får det bättre i nästa liv enligt deras tro). Det var fantastiskt värme (30-40 grader), turkost ljummet medelhavsvatten, och otroligt god mat!!

Första dagen var vi iväg på ett turkiskt bad även kallat Hamam. Det innebär att man får peeling, blir intvålad i skumbad och sen masserad över hela kroppen av rutinerade badmästare (som tur var kvinnliga). De påstod att man i genomsnitt tappar 150 gram hud utav peelingen (tänk dig en 150 grams hamburgare). Själva peelingen var väl inte så skön men då man lämnade badet var man riktigt välmående!! Fantastiskt. Detta skulle då dessutom göra att solbrännan tränger djupare och håller bättre (hoppas de stämmer)!! Man fick i alla fall väldigt skön hud efteråt. Så de rekommenderar jag att du provar ifall du åker till Turkiet någon gång!

Annars har vi mestadels bara ätit, solat och badat! Testat olika stränder och resturanger och betygsatt dem. haha! Vi har då haft riktigt roligt, jag har fått skratta mycket och skämmas lite för min mammas tokiga humor.
De var ju då otroligt varmt hela veckan, hörde dock att ni här hemma haft nästan lika varmt! Synd att de försvann när vi kom hem..hoppas den kommer tillbaka!
Jag orkade inte dra med mig min systemkamera på resan.. vilket jag ångrar nu i efterhand när jag sett hur de flesta bilderna med Tomas digitalkamera blev. De blev mest fotografier på maten konstigt nog! Några bilder kan jag nog bjuda på senare i ett annat inlägg.
Här får ni en liten smygtitt på den härliga stranden...





Håll utkik..De kommer mera...

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är alltid härligt med semester, men som du säger är det lika härligt att komma hem. Om inte härligare :)

2011-06-13 @ 15:09:25
URL: http://hannaamandaisaksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0