Osmansk Gryta!



Maten i Turkiet var faktiskt riiiiktigt bra. De påstår sig faktiskt ha världens tredje bästa kök!
Vi åt bland annat något som kallades Osmansk gryta som oftast lagas på lam eller oxkött.
Jag testade själv en liten egen version idag på de jag hade hemma! De blev dock av en stekbit fläskkött.

Osmanisk gryta
500 g nötkött (eller lamm, själv använde jag fläskkött)
2 gula lökar
4 st tomater eller 1 burk krossade tomater
1 paprika
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk tomatpure
150 gr ost
1 st köttbuljongtärning + 3 dl vatten (jag la till lite grädde och en skvätt kalvfond)
1/2 citron och svartpeppar
1 tsk sambal oelk                                                                                                                                  Svamp kan man även ha i men de hade jag tyvärr inte hemma!

Skär köttet i tärningar och grönsakerna i bitar. Bryn och salta köttet i stekpanna. Blanda alla ingredienser i en blötlagd lergryta. Ställ grytan i kall ugn och sätt ugnen på 225 grader i 2 timmar. Du kan även ugnsbaka i form med folie över men tillsätt mer vätska och ugn 175grader istället. Serveras med klyftpotatis eller ris och vitlöksbröd.

Jag hade faktiskt de bara i ugn 1 timma, köttet var gode mört! Tillsätt osten sista minuterna, går att använda någon smakrik ost eller fetaost också. Jag blev som lite sugen på att köpa nya portions ugnsformar, har sett jätte fina på önska i flera olika fina färger! Blir lite roligare att servera då! Så här ser de från Appolia ut!


De kommer lite bilder från Tukiet senare när jag hunnit välja ut de som duger! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0