Förlossningsberättelse del 1. Fredagen 3/5!

När vi gått in på den 17 dagen efter beräknat födelsedatum åkte vi in till Sunderbysjukhus för den andra överburenhetskontrollen. Vi hade varit in två dagar innan för samma kontroll så vi visste vad som väntade. Allt såg bra ut fin ctg-kurva som visade på regelbundna sammandragningar, lillgrabbens hjärta pickade på som de skulle och det fanns gott om fostervatten. Barnmorskan passade även på att göra en hinnsvepning när hon kontrollerade hur öppen tappen var.. den hade endast öppnat sig 3 cm. Om de inte skulle sätta igång av sig själv under dagen var de igångsättning som gällde på lördagen.. 18:de dagen över bf. Besvikna över att de inte verkade vilja dra igång av sig självt åkte vi in på stan för att äta lunch och i rulltrappan upp till Waldorfs så går vattnet.. Ordentligt.. då var klockan ca 13.00. Det var tur att jag hade en binda tänkte jag.. men efter bara några minuter räckte den inte till.. så jag fick  äta och sen gå runt med en stor blöt fläck på jeansen. Peppade och fulla av förväntan ringde vi in till förlossningen. På någon timme tyckte dom vi skulle komma in för en kontroll igen. KUL!  Det var dock inte lika kul att gå runt med blöta jeans och känna hur de pytsa ut fostervatten lite då och då..lite ofräsch kan jag ju säga att jag kände mig. Efter en halvtimme på JULA åker vi in till SUS igen med en piggelin i handen och sammandragningarna börjar göra allt mer ont.. och jag fundera på om det var riktiga värkar jag kände.. de kom ungefär var 6:de minut.
 
Inne på förlossningen igen körs en ny Ctg-kurva. Allt såg bra ut och det fanns inget tecken på att de var på gång på riktigt. Eftersom de var planerad igångsättning dagen därpå så fick vi rum på patienthotellet. Men icke fick vi spendera natten där.. Vid 17.00 fick jag ordentlig frossa och värkarna började dessutom kännas av allt mer. Jag kände mig inte sjuk men jag frös som en hund trots jag var fullt påklädd och låg under täcket. Jag trodde först att de berodde på att jag var blöt i håret efter duschen plus att man var lite spänd och nervös. Men jag ringde ändå för säkerhetskull till förlossningen igen och dem ville att vi skulle komma över för en kontroll igen. .. där visade sig att jag hade 39 graders feber. Barmorskan gick då för att rådfråga läkare om igångsättningen.. men återkom med besked om att jag skulle få en "sovdos" och antibiotika på BB i väntan på igångsättning på morgonen..
 
 
Fortsättning följer.. När tid och ork finns. ;)
 
 

Kommentarer
Postat av: sofie

hade missat att du börjat med förlossningsberättelsen! väntar med spänning på nästa del :)

Svar: nu är nästa del uppe! ;)
Linn Vikberg

2013-05-25 @ 01:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0