Mintgräddkola

Äntligen har jag jag tagit julledigt! Trots att jag jobbar som timvikare räcker de då till.. har inte varit ledig mer än 1 dag i "sträck" den här månaden. Galet.. tur man trivs! Men nu är jag ledig hela 5 dagar tillsammans med älsklingen. Har inlett min första lediga dag med att baka. De blev mintgräddkola, ett recept jag fick av min svägerska Lina. SÅÅÅ Goda!

Mintgräddkola

Kolan
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1,5 dl vispgrädde
75 g smör
Pepparmintsarom efter smak

 

I en plastpåse:
2 msk vetemjöl
2 msk vaniljsocker
Blanda alla ingredienserna förutom pepparminten i en kastrull och koka under omrörning upp till
125 grader.

 

Låt kolan svalna ca 2 minuter och sätt sedan i pepparminten.
Häll ut kolan i strängar på ett bakplåtspapper.
Blanda mjöl och vaniljsocker i en påse, rulla kolorna till små bollar och sätt ner i påsen så att det
kommer ordentligt med mjöl på dem.
Förvara i kylskåp.

 

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Elin

Söt tjej och söt minibula där under förklädet! Och säkert är kolorna lika söta och goda ;-)

Svar: Tack Gulle du! :)
Linn Vikberg

2012-12-23 @ 10:05:06
URL: http://elinhjartaerik.blogg.se
Postat av: Turis

Oh så söt du ser ut!!! Du ser så goooo mammig ut. Jag ville så gärna se ut som du när jag var gravid men icke det blev så. JAG VILLE SÅ MYCKET GÅ UPP I VIKT men neeej då. Först i 8e månaden kamraterna upptäckte att JAG VAR GRAVID. Men det kom ut en enorm bebis med stora 3515g. Vemskulle kunna tro det?!
Var inte orolig för förkylningen. Det går över. Vist bli man orolig men det är ingenting motför vad du ska känna sista 4 veckorna. Då kommer du vilja ha UT bebisen.

Svar: Tack du är så goo Turis! ^^, Jag går då utan problem upp i vikt verkar de som.. bäst att tänka på vad man stoppar i sig.. mindre glass och godis och mer nyttigheter! haha. Ja visst är de så förkylningen påverkar ju som tur är inte bebis.. bara grymt jobbigt gå runt med halsont som aldrig vill ge sig. Men börjar tro att viruset snart är besegrat inte lika ilsket ont längre iaf..;)
Linn Vikberg

2013-01-13 @ 22:23:46
URL: http://www.azeri.blogg.se
Postat av: Turis

Oh så söt du ser ut!!! Du ser så goooo mammig ut. Jag ville så gärna se ut som du när jag var gravid men icke det blev så. JAG VILLE SÅ MYCKET GÅ UPP I VIKT men neeej då. Först i 8e månaden kamraterna upptäckte att JAG VAR GRAVID. Men det kom ut en enorm bebis med stora 3515g. Vemskulle kunna tro det?!
Var inte orolig för förkylningen. Det går över. Vist bli man orolig men det är ingenting motför vad du ska känna sista 4 veckorna. Då kommer du vilja ha UT bebisen.

2013-01-13 @ 22:23:46
URL: http://www.azeri.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0