Autonoma nervsystemetsfarmakologi

Idag har jag suttit hemma och pluggat riktigt hela dagen! .. eller jo nästan jag gjorde bara en liten lunchpaus samtidigt som sjukhuset gick på trean. ;)

Jag har bland annat läst om Alfa och Beta receptorer & agonister och antagonister!
Lite roligt är just de att jag studerat just agonister och antagonister under min gymnasietid också.. men då handlade detta om filmens värld. Agonisten var hjälten och antagonisten är den riktiga skurken och motståndaren i dramat!

Lite så är de med läkemedel också.. Agonister är de ämne som binds till en receptor och framkallar en egen effekt stimulerar. Och en Antagonist är ett ämne som binds till en receptor och blockerar. Hämmar effekten av ett annat ämne..

Tjorvigt?.. ja.. de var lite enklare med hjältar och skurkar! he he
Nu ska jag belöna mig med en annanas smulpaj! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0