Knäckäppelpaj

I fredags var jag och Emil på föräldraträff på vårdcentralen eller numera heter de ju hälsocentralen. ;) De är 6(?) träffar nu i höst då vi får information om olika saker riktigt bra och trevligt att träffa alla andra föräldrar och bebisar i samma ålder. Den här gången var det Anki från folktandvården som pratade om tandvård på småttingarna och Emil fick då sin första tandborste och tandkräm. Men inga tänder har kikat fram ännu men så fort de börjat titta fram ska man tydligen börja borsta. ;) I slutet fikar vi alltid och umgås tillsammans litegranna och den här gången var det min tur att ta med mig fika. Jag hade tagit med mig en riiiiktigt söt knäckig paj och tandhygienisten tackade nej. ;D hahaha kändes som att mitt val av fika var lite galet när hon pratade på om sockerklockan och att inte äta eller dricka onödigt söta saker..skulle bara tagit med en fruktsallad.. ;D Men pajen är ruggigt god så här har ni receptet! De bästa av allt är att den går utmärkt att göra helt klar dagen innan och bara värma upp på lägre grader vid servering, eller frysas och värma upp vid tillfälle.

 

Knäckäppelpaj                                                           175 grader

 

2-3 stora äpplen skalas, skivas tunt och lägges i en smord form.

Strö över kanel och grädda i ca 15 min.

 

Knäcksmet

150 smält smör

2 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

1,5 dl vetemjöl

1,5 dl havregryn

0,5 dl matlagningsgrädde

0,5 dl sirap

0,5 tsk bakpulver

 

Allt kokas i en panna och slås över äpplena.

Pajen med fyllning gräddas sedan igen i 20 min och serveras sedan varm med glass eller grädde.

 

Som sagt den går utmärkt att göra helt klar dagen innan och bara värma upp på lägre grader vid servering, eller frysas och värma upp vid tillfälle.

 

Lycka till!

 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hahah, "tandhygenisten tackade nej". Åhw!

2013-10-14 @ 11:21:56
URL: http://www.sandraburstrom.blogg.se
Postat av: Sandra

Hahah, "tandhygenisten tackade nej". Åhw!

Svar: Haha ja! xD Men de var faktiskt för att hon var tvungen att åka och köpa blommor.. sa hon. Men hon tyckte nog knäckäppelpajen såg farlig ut!
Linn Vikberg

2013-10-14 @ 11:22:02
URL: http://www.sandraburstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0